404 Not Found


nginx
قصص إجتماعية الأرشيف | ايجي نيوز https://egy-news.org/tag/قصص-إجتماعية/ موقع ايجي نيوز متابعة اخبار مصر علي مدار الساعة - Egy News Tue, 19 Mar 2024 14:11:31 +0000 ar hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.4.3 https://egy-news.org/wp-content/uploads/2023/08/cropped-png-transparent-news-logo-logo-newspaper-computer-icons-newspaper-miscellaneous-television-text-thumbnail-32x32.png قصص إجتماعية الأرشيف | ايجي نيوز https://egy-news.org/tag/قصص-إجتماعية/ 32 32 سلى صيامك مع حكايات رمضان وتفيدة.. غسيل فتحية وفتح صفحة جديدة https://egy-news.org/109896/%d8%b3%d9%84%d9%89-%d8%b5%d9%8a%d8%a7%d9%85%d9%83-%d9%85%d8%b9-%d8%ad%d9%83%d8%a7%d9%8a%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%86-%d9%88%d8%aa%d9%81%d9%8a%d8%af%d8%a9-%d8%ba%d8%b3%d9%8a%d9%84-%d9%81%d8%aa%d8%ad%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d9%81%d8%aa%d8%ad-%d8%b5%d9%81%d8%ad%d8%a9-%d8%ac%d8%af%d9%8a%d8%af%d8%a9/ Tue, 19 Mar 2024 14:11:31 +0000

كانت تفيدة منغمسة فى غسل الملابس التى كانت ترتبها على «منشر الغسيل»، حسب ألوانها المتناسقة، وكأنها ترسم لوحة فنية من بنات أفكارها، وتفتخر أمام الجيران بنظافة ملابسها، ولكن كانت تضعه مبللا لدرجة أن الماء كانت تتساقط على ملابس جيرانها بالدور السفلى، ولكن كالعادة لم تبال تفيدة بأمرهم.

حكايات رمضان وتفيدة 

 

وبينما كانت تفيدة تنشر الملابس على «منشر الغسيل»، خرجت فتحية جارتها لشرفة شقتها لتتفاجأ بسقوط الماء على ملابسها كما لو كانت ماء مطر شديد، مما أغضبها وأخذت تعبر عن غضبها بالصراخ قائلة: «يا عالم حرام عليكم.. أنا لسه ناشرة الغسيل إمبارح وخلاص كنت هلمه فجأة اتبل تانى.. أعمل إيه أنا دلوقتى.. تفيدة».

حكايات رمضان وتفيدة

خرجت تفيدة على صراخ فتحية التى أخذت تنادى عليها حتى ترد، وقالت لها: «فيه إيه يا فتحية.. مالك بتزعقى ليه؟!»، لترد عليها فتحية: «مش عارفة فيه إيه يا تفيدة.. حرام عليكى غسيلك غرق غسيلى مايه.. أعمل إيه أنا دلوقتى؟!».

لترد تفيدة بحماس لتدافع عن نفسها قائلة: «وأنا أعمل إيه يا فتحية.. انتى غلطانة المفروض تشيلى غسيلك بعد ما نشف».

وأخذ الاثنان يتبادلان الاتهامات حتى جاء زوج تفيدة من العمل، ودخل مسرعا عليها وقال لها: «فيه إيه يا تفيدة بتزعقى مع الجيران ليه؟».

حكايات رمضان وتفيدة

 

لترد تفيدة وهى تدافع عن نفسها قائلة: «يا سيدى فتحية ناشرة الغسيل من إمبارح ومش عايزة تشيله وزعلانة إنى نشرت الغسيل مبلول عليها».

وشعر رمضان بالحرج من فعل تفيدة مع جارتهما فتحية، وشعر بالحيرة كيف يعتذر لجارتهما وقال: «معلش يا ست فتحية.. أنا متأسف ليكى انتى عندك حق كان لازم تفيدة تقولك إنها هتنشر عشان تلمى الغسيل، وما يتعرضش للمايه دى كلها».

اعتذار رمضان جعل فتحية تهدأ وتقبلته وقالت: «حصل خير يا أستاذ رمضان.. إحنا جيران».

ودخلت فتحية شقتها بينما كانت تفيدة تتوعد وتشيط غضبا من فعل رمضان وقالت له: «إيه اللى انت عملته ده.. أحرجتنى قدام فتحية ونصرتها عليا»، ليرد عليها محاولا تهدئتها قائلا: «يا تفيدة انتى غلطانة، ترضى حد يعمل فى غسيلك كده زى ما عملتى مع فتحية؟».

شعرت تفيدة بالحرج من زوجها وقالت: «عندك حق يا رمضان بس ماكنش ينفع تحرجنى قدامها»، أمسك رمضان يد زوجته محاولا تهدئتها وقال: «أنا ماينفعش أحرجك قدام حد يا تفيدة انتى مراتى حبيبتى.. أنا كبرتك قدام فتحية باعترافى بغلطك واعتذارى ليها.. اللى بيعترف بغلطه غير المقصود ده كبير المقام مش صغير.. فهمتى يا تفيدة»، لترد عليه وهى مبتسمة: «فهمت يا رمضان».

]]>
سلى صيامك مع حكايات رمضان وتفيدة.. خناقة بسبب حماة نوال وحل رمضان الذكى https://egy-news.org/108338/%d8%b3%d9%84%d9%89-%d8%b5%d9%8a%d8%a7%d9%85%d9%83-%d9%85%d8%b9-%d8%ad%d9%83%d8%a7%d9%8a%d8%a7%d8%aa-%d8%b1%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%86-%d9%88%d8%aa%d9%81%d9%8a%d8%af%d8%a9-%d8%ae%d9%86%d8%a7%d9%82%d8%a9-%d8%a8%d8%b3%d8%a8%d8%a8-%d8%ad%d9%85%d8%a7%d8%a9-%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%84-%d9%88%d8%ad%d9%84-%d8%b1%d9%85%d8%b6%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%b0%d9%83%d9%89/ Fri, 15 Mar 2024 14:12:02 +0000

بدأ حفل خطوبة نوال، وأخذت تفيدة تشارك فى توزيع الحلوى على المدعوين وتزغرد فرحا بالخطوبة، ثم وقفت لتشاهد وتتابع الحفل وتشجع المشاركات فى الرقص والغناء بالتصفيق، ثم بدأت تلاحظ حماة نوال وشعرت بالقلق منها وذهبت لنوال لتهمس فى أذنها وتحذرها من حماتها، قائلة: «بت يا نوال.. أنا حاسة إن حماتك دى مش سهلة أبدا.. شوفى ماشية تأمر وتنهى إزاى.. شكلها هى اللى بتأمر وتنهى.. الله يكون فى عونك»، ثم تركت تفيده نوال وذهبت.

 

حكاية رمضان وتفيدة

 

شعرت نوال بالغيظ من أفعال حماتها، واشتعلت غضبا وقالت لعريسها: «شايف والدتك بتتحكم فى الفرح إزاى؟! تعجب عريس نوال من سؤالها وقال لها: «والدتى؟!.. حرام عليكى.. الست فرحانة وبتلف على المعازيم تشوفهم محتاجين إيه بس كده».

 

وإزداد غضب نوال وقالت له: «والله مش بتصدقنى من أولها.. يبقى فعلا أنت هتمشى بكلامها بعد كده.. دى إشارة على أن جوازنا مش هيكمل»، وزادت حدة النقاش بين العروسين، وامتد للتشاجر بالأيدى بين العائلتين، وأخذت تفيده تهدئهم وتحاول أن تصلح بينهم.

 

خناقة حماة نوال وحل رمضان الذكى

 

وذهب رمضان لتفيده وقال لها: «مش عارف ليه ياتفيده.. حاسس إنك السبب فى اللى حصل ده»، لترد عليه مدافعة عن نفسها قائلة: «أنا أبدا.. كل اللى قلته إن مش عجبنى رد فعل حماة نوال وإنها بتلف على المعازيم بالشكل ده وكده معناه إنها هتتحكم فيها بعد الجواز».

غضب رمضان من رد تفيده وقال لها: «فيه حد يقول كده يا تفيده يوم الخطوبة.. أهو الفرح باظ أهو مبسوطة كده»، ثم حاول رمضان إصلاح ما أفسدته زوجته قائلا: «يا جماعة هدوا أعصابكوا بس.. إيه اللى حصل لكل ده».

 

خناقة بحفل خطوبة نوال

ساد الصمت المكان واستمعوا لرمضان الذى أخذ يقول مقنعا العائلتين: «ده شيطان ودخل بينكم.. أهدوا كده.. وبلاش تبوظوا الليلة الحلوة دى اللى أنتوا مستنينها من زمان.. وتبوظوا فرحة نوال وخطيبها»، واقتنع الحضور بحديث رمضان واستمر الحفل وانتهى على خير.

 

وبعد انتهاء حفل الخطوبة، قال رمضان لزوجته تفيده: «شوفتى بقى ياتفيده.. تتدخلى فى اللى مالكيش فيه وتتتسبى فى مشاكل بين نوال وعريسها»، شعرت تفيده بالندم وقالت لرمضان: «أنا آسفة يا رمضان.. أنت عندك حق.. وأوعدك مش هاكررها تانى أبدا».

 

وللإطلاع على الحكايات السابقة من حكايات رمضان وتفيدة اضغظ هنا

 

 

 

]]>